Bezoek en Thailand

5 mei 2023 - Changi Airport, Singapore

We zijn inmiddels iets meer dan een jaar in Singapore. We kunnen nu soms zeggen, 'weet je nog vorig jaar....'. Onvoorstelbaar hoe snel een jaar kan gaan, en wat hebben we veel gezien en gedaan in dit jaar!

Midden maart kregen we ons volgende bezoek, mijn moeder en oom Egbert kwamen naar Singapore. Heel fijn om elkaar weer te zien. En heel leuk om ons leventje hier weer met anderen te kunnen delen. En we konden weer gezellig toerist in eigen land spelen.

Mijn moeder en Egbert wilden wel graag de tempels zien. Dus zijn we naar Little India en Chinatown gegaan en hebben we daar de tempels van binnen en buiten bekeken. Met natuurlijk een lunch bij 'the yellow chair'.

IMG20230317143359IMG20230317133548

Die avond zijn Marit en ik naar het concert van Harry Styles geweest. In het indrukwekkende National Stadium hebben we genoten van een geweldig concert!

Uitzicht vanuit National StadiumHarry Styles

De dag erna had Marit een feestje in een waterpark op Sentosa. Dus zijn we met z'n allen die kant op gegaan en hebben wij een leuk stuk gewandeld over het eiland. Daarna waren we toe aan een lekker koud drankje. En natuurlijk een verfrissende duik in de zee. En de zee was heerlijk, lekker warm, heerlijk om in te zwemmen.

Jaar van het konijnWandelen SentosaUitzicht vanaf Sentosa skywalkbridgeGrote Monitor LizardSentosa wandeling

Sentosa zee

De volgende dag was het tijd om weer lekker te gaan eten bij Satay by the Bay. Na de heerlijke sateetjes liepen we door naar de Supertrees met de lichtshow. Die blijft toch indrukwekkend.

Satay by the Bay

Marina Bay Supertrees

Op maandag moesten Gerdo en de meiden weer aan het werk en naar school. Met m'n moeder en Egbert zijn we op stap geweest naar de leuke straatjes in Bugis en Sultans Mosque.

Sultan Mosque

Zodra de meiden uit school kwamen zijn we de MRT ingesprongen om naar Marina Bay oftewel het 'hotel met de boot' te gaan. Dit werd voor ons ook de eerste keer om bovenop de boot te gaan. Door regen was het uitzicht helaas wat minder en toen het begon te onweren moesten we er snel af. Maar toch was het mooi om Singapore vanaf daar te zien.

Marina Bay Sands

Uitzicht vanaf Marina Bay Sands

De dag erna was het tijd alweer tijd voor afscheid, Egbert ging verder met zijn reis naar Australië. Die week vierden wij de Kinderboekenweek op school. Dus oma kon komen kijken bij de openingsassembly en ze heeft bij Tess in de groep voorgelezen. Op mijn vrije dagen hebben mijn moeder en ik veel gewandeld en hebben we genoten van de mooie natuur van Singapore. Een lange wandeling door MacRitchie, waarbij we veel apen hebben gezien onderweg. En een stuk treetop wandeling, waarvoor we heel veel trappen op en af moesten.

Apen in MacRitchie

Tree top walk MacRitchie

En een wandeling door Wetlands. Dit is het gebied waar krokodillen zitten. De grootste krokodillen van de wereld schijnen hier te zijn, dus die wilden we wel gaan spotten. Het was een mooi indrukwekkend gebied en 100 meter voor het einde van de wandeling hebben we daadwerkelijk (stuk van) een krokodil in het water gezien. Je moet wel even goed zoeken op de foto....

Wetlands

Zoek de krokodil

Dit weekend had Tess een feestje en gingen we een wandeling maken naar het hoogste punt van Singapore. Helaas was de leuke treetop wandeling er naartoe gesloten en moesten we een minder interessante omweg nemen. Maar daarna was, met weer veel trappen, een mooie wandeling naar Mount Faber.

Henderson Waves

Wandelen over Mount Faber

En toen was het vakantie. Twee weken paasvakantie, heerlijk. Helaas kon Gerdo geen vrij krijgen. Maar samen met oma zijn we op 1 april naar Thailand gevlogen. Deze keer naar Bangkok vanwaaruit we een rondreis gingen doen.

Het hotel stond in het oude centrum van Bangkok, waar we voor de eerste avond tegenover het hotel een leuk restaurantje vonden.

Bangkok

Daarna vroeg naar bed, want de volgende ochtend moesten we om 6 uur aan het ontbijt zitten. Om 7 uur begon namelijk onze fietstocht door Bangkok. Wat was dat leuk!! We fietsten door kleine straatjes, steegjes en over markten. Het echte Bangkok krijg je te zien en niet zozeer de toeristische trekpleisters. Nog wel even gestopt bij de tempel met de grootste binnen zittende Buddha. Daarna gingen we met fiets en al op de longtailboot en hebben we door de kanalen gevaren. Na nog een stukje fietsen door de landerijen kwamen we bij een klein restaurantje uit. Hier hebben we heerlijk Thais gegeten. Het laatste stuk mochten we met de longtailboot weer terug. Na deze tour van 5 uur waren we moe, maar zeker voldaan. Een koud drankje bij de Starbucks waren we aan toe en hadden we verdiend.

Fietsen door BangkokGrootste Buddha binnenHoogste Buddha in BangkokIn de longtailboot

Lunchen bij local restaurant

De rest van de middag hebben we ontspannen aan het zwembad op het dak gezeten. Die avond hebben we een stukje door het oude centrum gelopen en een leuk restaurantje aan de rivier gevonden.

Eten aan de rivier

Uitzicht over rivier in Bangkok

De volgende ochtend werden we opgepikt en vertrokken we naar Ayutthaya. Hier zaten we in een prachtig pittoreske hotel. Ook hier zijn we gaan fietsen. Deze keer gewoon zelf, op fietsen die je bij het hotel kon lenen. Daarop zijn we naar de tempels gefietst waar dit dorpje om bekend staat. Het was goed heet en de fietsen waren wat krakkemikkig, maar we hadden te tempels gevonden. Onderweg moesten wel nog even goed opletten op overstekende olifanten met luie toeristen op de rug.....

Buddha hoofdFietsen door Ayutthaya

Tempels Ayutthaya

Na deze verhitte fietstocht, want heet was het, hadden we weer een duik in het zwembad verdiend.

Verfrissende duik

De volgende dag hadden we onze langste reis te maken naar Cha am. Hier bleven we in de I love phants lodge. Gelegen aan een groot reservaat met prachtig uitzicht vanaf ons balkon en het zwembad. Na de lange reis zijn we dit prachtige zwembad maar weer snel ingedoken.

I love Pants Lodge

Uitzicht van hotelkamer

De volgende dag hadden we vanuit hier een tour naar het Wildlife Friends Foundation. Hier vangen ze alle soorten dieren op die ze kunnen redden van verwaarlozing en mishandeling. Enorm indrukwekkend, de verhalen die we kregen te horen over de verschillende dieren waren verschrikkelijk. Olifanten met ingezakte ruggen van jarenlang met toeristen op de rug lopen; olifanten waarvan het uiteinde van de slurf is afgesneden zodat ze wel door mensen gevoed moeten worden; apen die als huisdier worden gehouden; beren die jarenlang in kleine hokjes geleefd hebben, waarbij lichaamsvocht is afgetapt voor medicijnen. Mooi om te zien wat voor goede dingen ze hier doen voor de dieren en ze ieder dier in een speciaal behandelprogramma zetten om nog een zo goed mogelijk leven te hebben. Aan het eind mochten we nog twee olifanten helpen voeren.

Opgevangen olifantOlifant eten gevenOlifant eten geven

Na deze indrukwekkende tour werden we naar onze laatste bestemming gebracht, Hua Hin. Hier bleven we nog 3 nachten, met als doel vooral relaxen. Het hotel had 3 zwembaden, die we natuurlijk alle 3 hebben uitgeprobeerd. Tess bleef elke keer als allerlaatste in het zwembad. We zaten aan het strand, maar het was niet echt veilig om daar te zwemmen. Dus meer dan. Pootjebaden hebben we niet gedaan.

Als laatste in het zwembadDe zee

En toen zat deze vakantie we weer op. We hebben we mogen genieten van een ander stuk van Thailand. Terug in Singapore bleef mn moeder nog twee dagen. Uiteraard moesten we nog in de Singapore Flyer. Een groot reuzenrad met grote cabines, en mooie uitzichten bovenin.

Uitzicht vanuit FlyerSingapore Flyer

Na bijna 4 weken oma gezellig bij ons gehad te hebben, was het tijd voor afscheid. Wij hadden nog een aantal dagen vakantie, waarin we rustig aan gedaan hebben. Met Tess nog een dagje naar een grote binnenspeeltuin geweest.

Nog meer klimmen in Superpark

Klimmen in Superpark

Na deze twee heerlijke weken vakantie mochten we weer naar school. Het laatste stuk tot aan de zomervakantie. We beginnen wel rustig, want er kwamen nogal wat feestdagen aan. De eerste vrijdag was Suikerfeest en waren we vrij, Gerdo was ook nog de maandag vrij, de vrijdag erna vierden we Koningsdag op school en afgelopen maandag was het 1 mei, dag van de arbeid en waren we weer allemaal vrij. Deze dag zijn we met z'n vieren naar Wetlands geweest en hebben we wel 3 krokodillen gespot. Nog steeds moet je even goed kijken op de foto, maar die eerste was wel echt heel groot.

Team oranjeKoningsdagKoningsdagChillen bij het zwembadGrote krokodil Wetlands

Krokodil in het water Wetlands

En vrijdag 5 mei zijn we weer vrij. Gerdo heeft een leuke dag met de meiden gepland. Ik land op 5 mei in Nederland. Even een weekje terug om een aantal mensen een hele dikke knuffel te geven en om mijn nichtje, die ergens in deze week geboren gaat worden, te mogen knuffelen.