Indrukwekkend Nieuw Zeeland en bezoek uit Nederland

17 maart 2024 - Singapore, Singapore

Het is alweer even geleden, maar eind vorig jaar hebben we een prachtige vakantie gehad in Nieuw Zeeland. Vrijdag 15 december hadden we onze laatste school- en werkdag. Die nacht zijn we meteen in het vliegtuig gestapt en is onze vakantie gestart. Na 10 uur vliegen en een beetje slapen landden we in Auckland. Met nog 5 uur tijdsverschil met Singapore was het daar inmiddels al eind van de middag. Vanaf het vliegveld werden we opgepikt en naar de autodealer gebracht. We hadden een ruime SUV gehuurd. Een dergelijke auto hadden ze niet meer, maar we kregen een mooie upgrade. Deze auto was wellicht nieuwer, maar bleek vooral kleiner. Onze koffers pasten niet eens in de kofferbak. Na een stevige discussie konden we uiteindelijk een busje meekrijgen. Een stukje ouder, maar wel ruim. Moe van de reis, en niet meteen onze vakantie te willen laten verpesten, zijn we met deze auto op pad gegaan.

De eerste nacht verbleven we in een hotel vlakbij het vliegtuig en na een snelle hap zijn we ons bed ingedoken om bij te kunnen slapen van de vlucht. De volgende ochtend hebben we onze auto volgeladen met boodschappen en gingen we onderweg voor het eerste stuk. We hadden een reis van ongeveer 4 uur voor de boeg met een tussenstop in het Waipoua Forest Park. Hier stonden de grootste Kauri bomen, met de Tane Mahuta: de grootste en oudste Kauri van Nieuw Zeeland, ongeveer 2000 jaar oud.

IMG-20240101-WA0043

Daarna was het nog een korte rit naar onze eindbestemming Omapere. Hier hadden we een huisje gehuurd. Ondanks pogingen van ons om contact op te nemen met de verhuurder, hadden we nog niets gehoord over de aankomstinformatie. Uiteindelijk stonden we voor een dicht hek. In afwachting hebben we onze auto bij het strand geparkeerd en contact opgenomen met de VRBO, waar we dit huisje hadden gehuurd. Helaas konden ook zij geen contact krijgen met de verhuurder. Het zat ons niet echt mee zo aan het begin van onze rondreis. Uiteindelijk mochten we op kosten van de VRBO op zoek naar een hotel. Op slechts tientallen meters afstand van waar wij stonden, was een motel met nog een familiekamer vrij. Toch nog een beetje geluk. We hadden geen zin meer om te koken en vonden vlakbij een klein Vietnamees restaurant waar we met mooi uitzicht heerlijk hebben gegeten. Ons vakantiegevoel kwam weer terug 😎

IMG20231217191639

Na een nacht waarin we een beetje last hadden van de jetlag, hadden we vandaag maar een korte reis voor de boeg. Eerst zijn we gestopt bij een klein plaatsje om even wat te drinken. Deze kleine plaatsen doen Amerikaans aan: een grote weg met aan beide kanten van de weg allemaal kleine winkeltjes. Na een drankje in het zonnetje zijn we verder gereden naar de Rainbow Falls. Met een kleine wandeling stonden we bovenaan de waterval en hadden we prachtig uitzicht over het water en de omgeving.

IMG20231218114806

Na deze wandeling was het nog een korte rit naar onze eindbestemming: Coopers Beach. Hier hadden we een klein huisje direct aan het strand. De rest van de middag hebben we lekker aan het water gezeten en gesprongen over de koude golven in de zee.

IMG20231218185231IMG20231218185403IMG20231219195433

Die avond wilden we een tour boeken voor de volgende dag. Toen kwamen we erachter dat bijna alles al vol was geboekt, ook andere tours die we later deze vakantie nog wilden doen. Dat was even balen, het was duidelijk druk in Nieuw Zeeland. Na lang zoeken konden we gelukkig nog iets vinden voor de volgende dag. We gingen naar het meest noordelijke punt van Nieuw Zeeland: Cape Reinga. Na hun dood verlaten de Maori spirits hier het land en gaan zij via de zee naar de plek van hun voorouders. Bij deze plek ligt de scheidslijn tussen de Grote Oceaan en de Tasmanzee. We hebben er lang naar gekeken, maar het is niet echt te zien waar de lijn precies loopt.... maar wel een prachtig uitzicht over de kustlijn en de zee.

IMG20231219140539

De tourbus mocht hier over het strand rijden, oftewel Ninety Mile Beach: strand en duinen zo ver als je kon kijken. In deze duinen mocht je sandboarden, met een bodyboard van de duinen af glijden. Dit ging nog behoorlijk hard en je kreeg soms een hap zand binnen, maar leuk was het zeker!

IMG20231219105618IMG20231219104618

Voor het tijd was voor de terugreis, kregen we lunch bij een prachtig blauw meer. Hier stonden ook de pohutukawa : een boom die alleen in Nieuw Zeeland voorkomt en in december in bloei staat en prachtig rood kleurt. Langs de kust in het noorden hebben we er meerdere gezien. Hier bij dit mooie meer, gaf het een mooie, rustige uitstraling.

IMG20231219121446

Na deze twee dagen aan het strand was het de volgende dag tijd voor onze langste autorit van deze vakantie. Zes uur rijden naar Hamilton. Een plaatsje dichtbij Matamata waar we naar de Hobbiton Movie Set wilden. Dit uitstapje stond voor Gerdo bovenaan het lijstje, maar we waren er dus achter gekomen dat deze tour volledig was volgeboekt gedurende onze hele vakantie. Hier baalden we flink van, omdat we onze route er ook op aangepast hadden. Met een klein beetje hoop checkten we deze avond in het hotel of er toch niet een plekje vrij was gekomen..... en we hadden geluk, in de middag waren er nog 4 plekken te boeken. Het geluk was aan onze kant! De volgende ochtend hebben we nog even samen de openingsscene van The Lord of the Rings gekeken, zodat we allemaal wisten welke filmset we gingen zien. Toen was het tijd om ernaar toe te rijden. We reden door de mooie natuur, heuvelachtig en prachtig groen. Zo ver als je kan kijken. Dat is wel anders dan leven in een wereldstad met 6 miljoen inwoners. We kwamen er allemaal van tot rust en het rondrijden op zich was daardoor al ontspannend en genietend.

Middenin deze prachtige natuur dook ineens de Hobbiton Movie Set op. Bussen vol mensen gingen richting de set van ´the shire´. Allemaal kleine ronde deurtjes, midden in de heuvels. Een hele mooie locatie, met uitzicht alle kanten op. En ineens zien we een heleboel bussen. Het startpunt van de tour over de filmset. Na de Hobbit film hebben ze de filmset van ´the shire´ gelaten zoals het was. Midden in de groene heuvels allemaal gekleurde, kleine, ronde deurtjes. Zo´n indrukwekkend mooi gebied, ook als je niets met de film hebt, is het mooi om rond te lopen.

IMG20231221145939IMG20231221165436IMG-20240101-WA0039

Daarna reden we door naar onze volgende stop Tauranga. Een klein plaatsje aan het strand. We hebben eerst een dag aan het strand gelegen, in de zee gezwommen en genoten van het niets doen. De volgende zijn we naar ´the ludge´ gereden. Dit is ook in Singapore waar je met karretjes naar beneden sjeest. Altijd leuk, maar hier in Nieuw Zeeland startten we net even wat hoger in de bergen en waren de banen een stuk langer. De dag afgesloten met een zipline, dus we hebben ons goed vermaakt. Bij ons huisje, stond onze auto bovenaan een heuvel. Hierdoor konden we een stukje onder de auto kijken en zeg Gerdo ineens iets los hangen. Voor de zekerheid even een foto onder de auto gemaakt. En wat bleek: de onderkant werd bij elkaar gehouden met touw en tierips! Meteen het verhuurbedrijf gemaild. Die waren toch echt net zo verbaasd als en dit hadden vast de vorige huurders gedaan.... We moesten zelf maar even kijken of we ergens naar een garage konden. Dat lukte niet op korte termijn, dus toch nog maar even ermee door gereden.

De volgende dag maakten we een tussenstop bij een thermal park. En dit maakte Nieuw Zeeland zo indrukwekkend, de verschillende landschappen. Op één dag rijdt je van het strand, door het groene landschap en vervolgens wandel je door geiserlandschap. Alles grijs, kokend water en een enorme stank. Een dreigend stukje natuur.

IMG20231224112301IMG20231224111722IMG20231224113000IMG20231226121436

Vanuit hier was het nog een klein stuk naar onze volgende slaapplek. Hier bleven we twee nachten. De volgende dag was het kerstdag. Een dag waarop alles gesloten was en het alleen maar regende. We hebben er dus een film- en spellejtesdag van gemaakt. In de ochtend wilden we nog even naar een bos rijden, maar toen we achteruit reden, viel er een stuk onder de auto vandaan. Toen toch maar weer de verhuurder gemaild en geeist dat er een nieuwe auto kwam, voordat wij de volgende dag weer verder moesten rijden. Na heel wat mailtjes heen en weer, gaf de verhuurder ons toch gelijk en zouden ze een nieuwe auto brengen. Dit was een nieuwere, stabieler auto, wij waren er blij mee!

De volgende dag konden we met deze auto weer vol vertrouwen op weg. Ook nu maakten we een tussenstop bij een geiserlandschap, Orakei Korako Geyserland. Deze keer was het op een berg in het water en moesten we met een bootje er naartoe gebracht worden. Hier was het landschap weer zo anders. Mooi water, een groene berg, met middenin de geisers, maar deze keer met zoveel kleuren. Het was er zo mooi en weer zo indrukwekkend met die kleuren, het kokende water en de groene bomen erom heen.

IMG20231226125516IMG-20240101-WA0022

We reden verder naar Lake Taupo voor een stop voor de lunch. Een groot meer, waar de meiden nog even in hebben gezwommen met in de verte de berg waar we die dag zouden eindigen. Na wat ontspanning reden we verder naar het skidorpje voor de nacht.

IMG20231226155316IMG-20240101-WA0033

De volgende ochtend zijn we op tijd opgestaan voor een wandeling door de bergen. Een mooi rondje gelopen, eerst onder een waterval en dan naar boven om met prachtige vergezichten weer naar beneden te lopen.

IMG20231227110703IMG20231227111542IMG20231227113411IMG-20240101-WA0035

Daarna zijn we met de skilift nog verder omhooggegaan naar 2200 meter hoogte, om nog de laatste restjes sneeuw te kunnen zien liggen.

IMG20231227124542IMG20231227134450

Vanuit hier reden we naar alweer onze laatste stop aan het strand in New Plymouth. Na een middagje strand, hadden we pech met het weer en regende het alleen maar. Tussen de buien door hebben we nog wat kunnen wandelen en op een winderig strand gespeeld. Daarna zijn we terug naar Auckland gereden. Hier hadden we nog twee nachten middenin het centrum. We zijn de Skytower opgeweest om over heel Auckland heen te kunnen kijken en naar Weta Workshop geweest, waar filmprops en sets worden gemaakt. Erg leuk, interessant en soms verbazingwekkend.

IMG20231231124358IMG20231231121936IMG20231231104854IMG-20231231-WA0000

In de avond was het aftellen tot middernacht, we hadden mooi uitzicht op het vuurwerk vanaf de Skytower. En op 1 januari vlogen we weer naar Singapore.

IMG20240101000051

Op 2 januari begon voor Gerdo het werkende leven weer. Maar kwam ook ons eerste bezoek van 2024. Irene, Lisa en Fleur kwamen een weekje langs. Voor het eerst kwamen er kinderen langs en hebben Marit en Tess mogen bedenken wat je als kind in Singapore gezien moest hebben. Dit was uiteraard het strand bij Sentosa (en voor het eerst gaan SUPpen) en the Luge en een waterpark met glijbanen.

IMG20240103153028IMG-20240103-WA0005

Maar we zijn ook de show bij de bomen wezen kijken, deze keer in het thema musical. En hebben we bij verschillende hawkercentres gegeten, zijn we in Singapore Flyer geweest, met een bootje langs Maina Bay Sands gevaren, de Chinese tempel ingeweest en gewandeld door MacRitchie naar de Treetopwalk. Met tussendoor natuurlijk ook de tijd om lekker samen te zwemmen en te kletsen. En natuurlijk onze school laten zien.

IMG20240106195059IMG20240108151218IMG20240107151955IMG20240107185951IMG-20240104-WA0001IMG20240108163153IMG-20240109-WA0004

IMG20240106105036IMG20240106120011

Op Fleurs verjaardag hebben we nog een gebakje gegeten en daarna vloog ons bezoek weer naar huis. Voor Marit begon nu haar eerste schoolweek weer, Tess en ik hadden nog lekker een weekje vrij.

Daarna begon ons dagelijks leven weer met school, werk en sporten. Marit en Tess hadden nu ook hun competitie seizoen van de voetbal. Allebei spelen ze in het schoolteam. Na 4 weken school hadden we weer een weekje vakantie, vanwege Chinese New Year. Deze week kwam Linda op bezoek.

Weer hebben we toerist in eigen land gespeeld, al was het nu wel wat drukker, aangezien de eerste dagen het hele land vrij was. In de avond was er een droneshow bij Marina Bay Sands. Hier kwamen zoveel mensen op af, dat we nergens een plek konden vinden om te eten en we met duizenden mensen naar de show stonden te kijken. Die wel heel mooi en indrukwekkend was. Op meerdere plekken stonden grote lantern lights opgezet in het thema van De Draak, aangezien het jaar van de draak is begonnen. Op Sentosa hebben we ook nog een Lion Dance gezien. Verder hebben we weer de treetopwalk gedaan, bij de lichtshow bij de bomen gekeken, maar deze keer ook bovenop een van de bomen geweest, bovenop Marina Bay Sands geweest, gechilld bij een beachbar en met z´n tweeen een cocktail bij een rooftopbar gedronken. De laatste twee dagen moesten Gerdo en ik weer werken en kon Linda mooi met Marit en Tess op stap. Die vrijdag was Marit jarig en zijn we in de avond naar het concert van Ed Sheeran geweest!

IMG20240209114224IMG20240210200849IMG20240211172946IMG20240216201449IMG20240214194958IMG20240217202651IMG-20240211-WA0011IMG-20240214-WA0014IMG-20240216-WA0001IMG20240211183615IMG20240218121357IMG20240214171149

Nadat Linda weer naar huis vloog, vloog Gerdo naar Kuala Lumpur. In een drukke week met veel wedstrijden voor de meiden. In het weekend vierde Marit haar verjaadag, met vriendinnen een dagje naar een waterpark. En toen kwam ons volgende bezoek. De ouders van Gerdo kwamen twee lange weekenden bij ons en tussendoor gingen ze een weekje naar Bali.

IMG20240310114830IMG-20240311-WA0014IMG-20240311-WA0028IMG-20240311-WA0029IMG20240301102440

Nu hebben weer een rustig weekend. Dinsdag gaat Tess op kamp met groep 7: vier dagen naar een eiland van Indonesië. Als Tess weer terugkomt, komt ook ons volgende bezoek. Mijn moeder komt en een weekje later komt Daan. En dan hebben we twee weken paasvakantie, waarin mijn moeder en ik met Marit en Tess naar Australië gaan! Gerdo en Daan gaan dan samen hier de tourist uit hangen.

Jouw reactie