Thailand en feestdagen

18 december 2022 - Singapore, Singapore

Het vorige verhaal schreef ik op het vliegveld van Singapore en stonden we op het punt naar Thailand te vliegen. Daar hebben we een heerlijk, relaxte vakantie gehad....

Na de landing op Phuket zijn we met een speedboot naar ons eerste eiland Koh Yao Yai. Hier zaten we in een vrij nieuw en rustig resort, direct aan het strand. Vanuit onze kamer keken we zo uit over de zee, prachtig! Aangezien er buiten het resort niets te doen was, hebben we hier een heerlijk dagje genoten van het niets doen. Op een heerlijk strandbed lekker geluierd en genoten van het uitzicht. Er was één kayak voor de gasten, en aangezien er bijna niemand was, konden we daar onbeperkt gebruik van maken. Ondertussen genoten van een lunch op het strand en bij het avondeten genieten van de zonsondergang.

luieren aan het stranduitzicht hotelkamerwandelen over de pierkayaken Koh Yao Yai

De volgende dag gingen we met de speedboot naar Railay Beach. Hier zaten we ook weer direct aan het strand. Deze keer wel direct naast een gezellig straatje met restaurantjes, winkeltjes (en coffeeshops, die waren sinds kort gelegaliseerd...). Het luieren hebben we nu afgewisseld met zwemmen in het zwembad, wandelen en lekker eten in het straatje. Op de tweede dag hadden we voor 2 uur kayaks gehuurd en zijn we verder de zee op gegaan. Tussen de kliffen door gekayakt, het was prachtig! Op sommige plekken was het water ondiep en zo helder, dat we het koraal en de vissen vanuit de kayak konden zien, wauw!

zwemmen in de zee Railayluieren Railay Beachfruit shakeuitzicht over de baaiIMG20221025132803Zonsondergang Railay Beach

Nadat we hier twee nachten hadden doorgebracht, gingen we met de speedboot verder naar Koh Phi Phi. Hier zaten we, wederom, direct aan het strand. Het toeristische stuk was nu wat verder weg. Dus hadden we voor de volgende dag een snorkeltrip geboekt. Met een longtailboot werden we gevaren naar een prachtige baai waar we konden snorkelen. Vanuit de boot moesten we het water inspringen. Helaas vonden Marit en Tess dat toch wat spannend, zo met alle vissen om je heen. Dus heb ik hier alleen rondgezwommen. Prachtige vissen en koraal gezien, het was echt genieten! Daarna had onze visser ons naar een strand gebracht, waar je vanaf het strand de zee in kon lopen en kon gaan snorkelen. Gerdo en Marit zijn hier samen gaan snorkelen, Tess en ik hebben aapjes gekeken op het strand. Eenmaal terug in ons resort, zijn we ook nog even de zee in gegaan, nu met z´n allen en heeft ook Tess vissen kunnen zien.

longtailbotensnorkelen Koh Phi PhiSnorkelen Koh Phi PhiIn de longtailbootlunchen aan het strandvaren tussen de kliffen Koh Phi Phi

De volgende dag werden we naar onze laatste resort gebracht in Phuket. Deze keer niet aan strand. Maar wel een kamer direct aan het zwembad, vanaf onze veranda konden we zo het zwembad inlopen. Op onze laatste dag in Thailand zijn we naar het oude centrum van Phuket gegaan en hebben hier rondgestruind door leuke winkelstraatjes. Na een laatste duik in het zwembad zat onze vakantie er alweer op.

oude centrum Phuketvanuit de kamer zo het zwembad inKleuren invlechten

Op zondagmiddag waren we weer thuis en maandag begon het echte leven meteen en konden we allemaal weer naar school en aan het werk. Die donderdag 3 november hadden we de volgende festiviteit van het 100-jarige bestaan van de school: een kindergala. Marit en Tess hadden allebei een mooie jurk geshopt en hadden een super leuke avond uit. Eerst met de hele klas lekker eten en daarna naar de disco. Dansen op de muziek van de DJ en daarom heen allemaal kraampjes met eten. Ze hadden genoten!

Tess klaar voor het gala

Na een paar rustige weken, begonnen de feestmaanden. Op 19 november kwam Sinterklaas in Singapore aan! Helaas had de goede man het weer uit Nederland meegenomen, en was het een regenachtig onthaal. Maar toch leuk om te zien dat Sinterklaas ook Singapore aandoet. In de klas werden de lootjes getrokken, het Sinterklaasjournaal gevolgd, de schoen gezet en zelfs Messy Pete bleek in Singapore te zijn..... Op 2 december is op school de verjaardag van de Sint gevierd met surprises.

aankomst SinterklaasSurprises school

Het weekend erna stond in het teken van hardlopen. Gerdo en ik hadden in de tussentijd flink getraind om mee te kunnen doen aan de Standerd Charted Marathon. Op zaterdag was Gerdo aan de beurt voor de 5km. De meiden en ik gingen mee als supporter. De start was in de straat van de pitt-stop van de Grand Prix. Met een start om half 9, is het hier al aardig zonnig en warm, dus best een pittige run. Maar ondanks dat had Gerdo de run gelopen binnen zijn gestelde doel. Op zondag was ik aan de beurt voor de halve marathon. Mijn start was om 4.30 uur, dus ik moest al vroeg op. Met maar 4 uurtjes slaap ging ik de run doen. De start in het donker gaf wel een speciaal tintje, helaas begon het 5 minuten voor de start te onweren en moesten we uiteindelijk een uur wachten (in de regen) voordat we daadwerkelijk mochten gaan lopen. Gelukkig was het nog steeds donker en ondanks dat ik compleet doorweekt was, had ik het niet koud. Het laatste half uur was het licht, maar gelukkig niet zonnig. Ondanks alles heb ik lekker kunnen lopen, met een eindtijd onder mijn doel van 2 uur.

21 km Standerd Charterd5km Standerd CharterdStarten Standerd Charterd

En na dit weekend ging de feestmaand verder met kerst. De sfeer is toch anders, met de zon en warmte en zonder de lange donkere dagen (al missen we die dan ook weer niet echt). De kerstlichtjes hebben toch minder effect als het niet donker is. Zelfs het kerstdiner op school begon in het licht. Maar dat maakte het gelukkig niet minder gezellig! Dit laatste weekend zijn we nog naar Christmas Wonderland geweest. Overal prachtige lampjes, wat in het donker dan toch nog een gezellige kerstsfeer gaf (in korte broek, dat dan weer wel).

Christmas WonderlandChristmas WonderChristmas Wonderland

En nu is het dan eindelijk vakantie! We zijn al weken aan het aftellen en kijken toch wel erg uit naar deze reis. Het koude weer zal we even tegenvallen, maar we hebben heel veel zin om weer even in Nederland te zijn!

1. Kees Hoed:
    18 december 2022
    Hoi Astrid, mooie verhalen. Genieten denk ik tussen het werk door.
    Fijne feestdagen
    Kees en Kitty
  2. Madelinde:
    18 december 2022
    Klinkt als een prachtige tijd daar! Fijn dat jullie weer even in NL zijn!
  3. Jule & Wilma:
    19 december 2022
    Heerlijk dat jullie zo genieten! We wensen jullie mooie feestdagen en een gezellige start van het nieuwe jaar in NL toe!