Java!!

9 augustus 2022 - Yogyakarta, Indonesië

Donderdag 21 juli vlogen we dan eindelijk naar Java. Eerst naar Jakarta en dan door naar Yogyakarta. Daar werden we opgepikt door onze driver naar ons eerste hotel. Een mooi opgezet hotel met een verfrissend zwembad.

hotel bij de borobudur

De volgende ochtend begon onze eerste tour naar de Borobudur tempel. Deze tempel is in de 9e eeuw gebouwd, en is één van de grootste Boeddistische tempels van de wereld. Met een oppervlakte van 2500 m2, een indrukwekkend geheel. Omdat de tempel aan het verzakken is, mogen toeristen er niet meer op en hebben we er een rondje omheen gelopen. De rest van de dag hebben we relaxed bij het zwembad gezeten.

Bij de Borobudur

Borobudur

De volgende dag bracht onze driver ons naar onze tweede bestemming. Onderweg hebben we met een jeep een tour gedaan rondom de Merapi vulkaan. Omdat de vulkaan nog actief is, mag je niet dicht bij de krater komen. Wel zijn we in gebieden geweest die bij de uitbarsting van 2010 zijn getroffen. Ook zijn we bij mooie uitzichtpunten over de bergen geweest. Grappig detail: bij elke tempel of andere toeristische plek, bleken wijzelf ook interessant te zijn om op te foto gezet te worden door vreemden. Staan we rustig om ons heen te kijken of te luisteren naar onze gids, komen er ineens mensen bij ons staan om met ons op de foto gaan. Vooral Marit en Tess waren af en toe net filmsterren en werden belaagd door mensen..... :-)

fotoshoot op de jeep bij Merapi Even een uil op de arm tijdens de tour tour Merapi Tour Merapials filmsterren bij Merapi

Op dag twee in Yogyakarta heeft onze driver ons meegenomen naar een aantal belangrijke plekken. We hebben het paleis van de Sultan bezocht. Van de gids een hoop geleerd over de vroegere sultans, de manier van leven en over de huidige sultan. Daarna de overblijfselen van het waterpaleis bekeken, met één zwembad voor de sultan, één zwembad voor zijn vrouwen (de vroegere sultans hadden meerdere vrouwen, de huidige heeft ´gewoon´ één vrouw) en één zwembad voor de kinderen. En wij zijn bij de Prambanan geweest, het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex. Onderweg hebben we binnen gekeken bij en uitleg gekregen over de batik-kunst. Hele mooie schilderijen, het was moeilijk om met ons vieren één doek uit te kiezen voor thuis.

Prambanan Prambanan tempelcomplex Waterpaleis Paleis van de SultanBatik schilderijen

De rest van de middag hebben we weer relaxed bij het zwembad.

Hotel in Yogyakarta

De volgende ochtend moesten we om 5.30 uur klaar staan. Deze dag hebben we met de trein een stuk door Java gereist en deze trein vertrok al vroeg. Met een mooi uitzicht op de Merapi vulkaan zijn we naar de Bromo vulkaan gereist. We moesten na de treinrit nog een flink stuk met de auto de berg op. Op deze hoogte was het een stukje frisser en we wisten dat we de volgende ochtend nog verder de berg op zouden gaan. Bij het hotel werden sjaals en handschoenen verkocht, waar we toch wel even van schokken. Zouden we het zo koud krijgen de volgende ochtend? Toch nog maar een blouse met lange mouwen voor Gerdo gekocht en voor mij een sjaal. Die avond gingen we op tijd slapen want de volgende ochtend moesten we op 3.30 uur klaar staan voor de sunrise-tour.

In de trein met in de verte Merapi Vulkaan

Na een korte nacht stond er een jeep voor ons klaar om ons naar een uitzichpunt te brengen voor een mooie zonsopkomst en uitzicht over de Bromo. Met een hobbelige rit gingen we naar boven en we waren niet de enige. Samen met nog 2000 andere jeeps reden we de berg op. Gelukkig waren we vroeg vertrokken en konden we tot het uitpunt komen. Daar konden we wachten tot de zon opkwam. Een prachtig gezicht over de vallei met een langzaam opkomende zon. En het was inderdaad behoorlijk koud daarboven, maar met meerdere lagen kleding en handdoeken om om te slaan hebben we ons geweerd tegen de kou.

zon komt op bij de Bromozon is op, in de verder de Bromo

Uitzicht over de vallei bij de Bromo

Toen de zon op was, zijn we met de jeep naar de Bromo vulkaan gebracht. Vanaf daar moesten we nog 1,5 km naar de krater van de vulkaan lopen. Na de klim van een lange, steile trap waren we bovenop en konden we de krater van de vulkaan in kijken. Heel indrukwekkend en ook best een beetje dreigend; een enorme zwavellucht en de vulkaan borrelde flink. Na een paar foto´s weer snel aan de wandeling terug begonnen.

de trap naar de krater van de BromoDe krater inkijken van de Bromo

Na het ontbijt en de douche werden we weer opgehaald door onze driver voor een lange autorit naar het volgende hotel. Dit was een tussenstop, het hotel was helaas vergeten de boel te onderhouden, dus het zwembad en de ligstoelen waren te vies om gebruik van te maken. Wel was er buiten veel ruimte en hebben we ons daar vermaakt tot we weer doorreden naar het laatste hotel op Java. Onderweg hebben we nog een bezoek aan een plantage gebracht. Eerste kregen we een dansoptreden van kinderen van de school vlakbij te zien. Daarna werd ons haar mooi gedaan en leerden de meiden origami met een jong kokosblad en kregen ze de mooiste kunstwerken. En toen was het tijd voor de rondleiding. Het was hoofdzakelijk een rijst-, koffie- en cacaoplantage, maar er stonden ook nog bomen voor een hoop andere kruiden. Het was een leuke en intererssante rondleiding en indrukwekkend om door zo´n grote rijstplantage te lopen.

Kunstwerken van kokosbladvoorstelling van de kinderen bij de plantagewandelen over de plantage

Haren mooi gemaakt bij plantage

PlantagePlantage

Nu waren we in de buurt van de Ijen Vulkaan. We zijn weer op tijd ons bed ingedoken, zodat we om 5.00 uu klaar stonden voor onze tour de Ijen Vulkaan op. Met de jeep zijn we eerst dichterbij gebracht om vanaf dat punt de 3,5 km wandeling naar de krater te beginnen. Een wandeling met behoorlijke steile stukken. Voor Tess werd het na 1,5 km toch wat teveel om zonder ontbijt deze wandeling te doen. Gerdo en Tess zijn terug naar beneden gelopen om wat te gaan eten. Marit en ik zijn met de guide doorgelopen naar de krater. Onderweg hadden we prachtige uitzichten over de vallei en eenmaal hoger over het wolkendek. Bovenop was een prachtig blauw kratermeer! Af en toe kwam er rook vanuit de vulkaan overgewaaid en zag je niet veel meer. Omdat hier een meer was en de vulkaan niet borrelde, was het minder dreigend, en hebben we eigenlijk vooral genoten bovenop. Daarna weer begonnen aan de weg terug. Op de helft kwamen we Gerdo en Tess weer tegen. Zij hadden na een oreo ontbijt genoeg energie om weer een stuk de berg op te lopen. Met z´n allen zijn we naar beneden gelopen. In het hotel nog net kunnen aansluiten bij het ontbijt. Daarna lekker afgekoeld bij het zwembad.

Uitzicht bij wandeling Ijen VulkaanUitzicht over wolkendek IjenKratermeer Ijen

Na de lunch bracht onze driver ons naar de boot om de boottocht te maken naar Bali. Het eerste deel van onze vakantie zat er alweer op. Het was een drukke week, soms best vermoeiend, zeker ook vanwege het vroege opstaan. Maar we hebben een hoop gave dingen gezien. Java was mooi en indrukkwekkend!

lol. ik. ben. marit.  ene ja we zijn in java geweest (en Bali:) ) java was tempels tempels tempels was te veel informatie (wie verzint dat nou leren in de vakantie!?) nou iniedergeval we zijn ook een vulkaan op geweest om 3 uur! om de sunrise te zien:D. we hadden elke dag rond 10 uur iets en we hadden elke dag dezelfde driver Armando. ehh het leukst was nasi in de ochtend eten:D

Over Bali vertellen we later!

1. Jolanda:
    10 augustus 2022
    Wat mooi om te lezen en te zien hoe jullie vakantie was. Echt bijzondere en gave dingen zien en maken jullie mee.
  2. Birgit:
    15 augustus 2022
    Wow! Wat zien jullie veel mooie dingen en beleven jullie spannende avonturen!